HONI SOIT QUI MAL Y PENSE

CÂTEVA VIDEO CU MINE

vineri, 17 octombrie 2014

Meseni

Aşa se făcea că ne adunam cu toţii în jurul mesei, bunici, părinţi şi nepoţi, şi nu spuneam decât istorii adevărate, dar, ca în familie, condimentate cu ceapă roşie şi boia dulce din plin. De obicei timpul istoriilor era la ora porumbului fiert în ceaunul de mămăligă, pe care eu puneam câteodată magiun de prune în loc de sare, numai dacă era destul de rece. Mă irita să mănânc porumb fiert, la fel cum mă irita să mănânc pepene din cauza sâmburilor mici şi mulţi. Dar numai aceea era ora poveştilor adevărate. Doamne, nu ne îmbătrâni, spunea bunicu, după care îşi îndrepta spinarea, îşi dregea glasul şi începea vreo poveste vânătorească veche, sau vreo poveste de la tăiatul porcului sau viţelului pe care nu l-au mai tăiat fiindcă nepoţica plângea prea tare şi se ruga să fie cruţat.

Din motive necunoscute mie, carnea de dobitoc crescut în ogradă e bună de gătit la bucătărie numai dacă animalul e ucis şi măcelărit proaspăt. Dacă vieţuitoarea moare întâmplător, chiar prin accident, este aruncată sau îngropată grabnic. Ceva din moartea aceea proaspătă, făcută cu mâna omului, este o garanţie a gustului şi calităţii de hrană pentru om. Omul nu este desigur o hienă, are nevoie să fie sigur că el însuşi s-a ridicat în lanţul trofic deasupra celorlalte vietăţi. Dar pentru mine în copilărie aceste sacrificii ale animalelor erau prea triste. Îmi aminteam de poezia lui Labiş şi mi se părea trist. Întotdeauna la masele în familie mi se dădeau părţile mai fragede şi mai gustoase până am mai crescut. După aceea gata. Nu mai aveam voie să critic niciun fel de mâncare. Sunt totuşi mândră în felul meu că am simţit odată că urechiuşele cumpărate de pe marginea şoselei de mama erau iuţi şi rele la gust, salvând astfel familia de la indigestie sau ceva mai rău.

La oraş ne întâlneam la vrmea poveştilor după mesele cu invitaţi pe vremea când înflorea liliacul şi pişcau ţânţarii din plin. Se povestea mai mult când era cald afară şi puteam şede sub bolta de viţă din curte. Aici mâncarea era aşezată în vase speciale, tacâmurile şi paharele perfect ordonate, şerveţelele înfoiate ca la restaurant. Rar se întâmpla să nu găseşti măsline tocate fin şi gogoşar roşu murat împodobind castronul cu icre ca o floare. La fel şi celelalte aperitive erau supraîncărcate cu ornamente. Mă aflam într-o lume în care se considera că mâncarea trebuie să fie preparată cu dragoste şi multă răbdare, unde toţi erau convinşi că pătrunjelul tocat sau în bucheţele este foarte de important şi pe platoul cu felii de lămâie pentru peşte, nu doar la mijocul ouălor umplute, fiindcă verdele bucură ochiul şi mâncarea trebuie să îţi facă cu ochiul. Unchiul meu era încântat de scrierile gastronomice ale lui Păstorel Teodoreanu, care fusese, din câte se spunea, un prieten de petrecere al tatălui său. La sfârşitul mesei adesea se adunau flori sau roşii sau fructe din grădină şi se făceau daruri generoase invitaţilor.

În felul acesta stomacul meu a oscilat între simplitatea rustică a mesei de scânduri cu muşama ieftină şi mesele sub bolta de viţă cu feţe de masă apretate şi dantelate tocmai bune pentru a fi pătate cu vreun pahar de vin roşu, unde felurile de mâncare aveau multe nuanţe şi înfăţişări. Şi pentru mine ambele situaţii mi-erau la fel de aproape de suflet şi la fel de dragi.

11 octombrie 2014

2 comentarii:

  1. Da, mâncarea trebuie să nu fie amorfă; trebuie să aibă chip și armonie cu locul, masa, oamenii.
    Trăim și ca să mâncăm, e una din marile bucurii ale vieții. În zilele mele bune sunt gurmand; până și călugării au praznice.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulţumesc mult! Pentru mine duminica este sărbătoarea sufletului meu întotdeauna. În copilărie îmi plăcea sentimentul de a fi împreună cu alţii la masă. În ziua de azi, de mai mult timp, eu sunt invers, adică mă simt mereu mai bine când postesc, Dar desigur îmi amintesc cu drag de zilele copilăriei.

      Ștergere