Mi s-a părut întotdeauna frumoasă asocierea sonoră aprope omonimă în limba
română dintre cuvântul mâine şi cuvântul mâini. Mâna, acest „organ” locomotor
atât de important, impropriu numită aşa, e desemnată în limba latină prin
manus, cuvânt cu mai multe semnificaţii proprii sau figurate, cum ar fi
puterea, în special a bărbatului asupra femeii. Se regăseşte şi în alte cuvinte
înrudite, precum mandat, manuscris. Mâna e prezentă antinomic şi în cuvântul
mansuetudine care înseamnă opusul forţei brutale şi autorităţii. Sau în
interiorul unui cuvânt precum imanent, expresie a esenţei intrinseci şi
constante.
Asocierea de mai sus este sugestivă, fiindcă mâna este esenţa imanentă care
ne reprezintă poate mai bine decât orice altceva în calitate de fiinţe dotate
cu forţa de a transpune gândirea în acţiune. În creierul omenesc aria motorie
corespunzătoare neuronilor care deservesc mâna este o suprafaţă extinsă şi
desigur conectată cu restul ariilor corticale. De fapt în ceea ce este numit
homunculus motor (reprezentarea deformată a unui om pe scoarţa cerebrală)
ariile care corespund mâinii şi braţului sunt de departe cele mai extinse
comparativ cu restul corpului, fiind localizate între suprafeţele mai mici care
reprezintă faţa şi piciorul. Ariile diverselor părţi ale corpului au şi zone
comune, de intersecţie. Există desigur o activitate sinergică, integrativă a
neuronilor motori.
Este inutil să mă refer acum la numeroasele expresii idiomatice care se
referă la mână şi activitatea ei ori la legătura mai puţin directă dintre mână
şi alte aspecte ale traiului omenesc. Voi aminti doar cea din lumea anglosaxonă:
„ mâini reci, inimă caldă”. Printre rude şi diverşi cunoscuţi am întâlnit o
expresie asemănătoare prin care ceilalţi mi se adresau: „ai mâini reci, înseamnă
că eşti sinceră”. Există o relaţie între cele două expresii, deoarece ambele
conectează mâna cu creierul emoţional. Cu alte cuvinte, abandonul nevoii de
control şi dominare impusă de obicei prin mâini permite o deschidere
sufletească adevărată, empatie şi intenţii bune. „Cu mâna pe inimă” este o
expresie care realizează aceeaşi conexiune între compartimentele voinţei şi
emoţiei.
Împreunarea mâinilor este un gest de rugăciune sau de emoţie intensă. Este obişnuită
încrucişarea braţelor morţilor. Diverse poziţii ale mâinilor, numite mudre,
sunt practicate în budism şi hinduism în mod ritualic. Ceea ce apare clar este
concentrarea de energii spirituale în jurul mâinilor. Impresionante sunt şi
reprezentările artistice ale acestor fenomene, cum ar fi celebrele mâini în
rugăciune ale lui Albrecht Durer. Dar expresia cu implicaţiile cele mai extinse
în cultura creştină este chiar crucificarea lui Isus, în care mâinile sunt
întinse într-un suprem gest de neputinţă şi dăruire totodată. Sunt mâinile un organ al iubirii ori nu?
Dacă ne gândim la aspectul erotic, apare tabloul a doi îndrăgostiţi care se
plimbă mână-n mână. Voinţa celor doi devine una. Puterea celor doi se
întregeşte. Dar, în esenţă, mâinile, prin reprezentarea lor cerebrală extinsă
şi concentrarea voliţională, sunt partea cea mai asexuată a corpului. Bărbatul
nu face dragoste cu mâna femeii şi reciproc. Mâna este în matrimoniu simbolul
firesc al logodnei sacre dintre soţi. Mâna nu poate fi obiectul unui viol, nu
resimte energiile sexuale tranzitorii. Mâna nu este neapărat puterea bărbatului asupra femeii, ca în
expresia latină, este şi puterea şi influenţa femeii asupra bărbatului, modul
în care poate să îi reziste sau să îi cedeze, modul în care poate să îl mângâie
sau nu. Totuşi sensul din limba latină le cuprinde şi pe cele de mai sus în
relaţia dintre doi soţi, aşa cum este observat în mai multe limbi care exprimă
o cerere în căsătorie prin ideea că bărbatului i se oferă mâna femeii. Tot în sens universal imaginea mâinilor este frumos exprimată liric prin legătura cu simbolurile maternităţii. Bărbaţii dau mâna unii cu alţii. Dar blândeţea de caisă a mâinilor mamei
sau bunicii vindecă şi redă speranţă copilului trist.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu